Nelipsitele emoții negative și autocontrolul care slăbește de tot

Ce spun studiile?

Întrucât gestionarea emoțiilor ramâne un instrument foarte util pentru liderii eficienți, am realizat un studiu în vara anului 2013, în patru companii, considerate a fi lideri de piață pe segmentul lor de activitate, cu scopul de a observa care este impactul emoțiilor negative asupra autocontrolului. În studiu, au fost implicați 94 de participanți, majoritatea aflați în poziții cheie, având vârste cuprinse între 24-57 de ani, 39 fiind bărbați și 55 femei, 88 cu studii superioare și 6 cu studii medii. Datele obținute au confirmat că oamenii cu valori mari ale emoțiilor negative aveau un nivel scăzut al autocontrolului.

De asemenea, autocontrolul poate scădea odată cu creșterea vârstei. S-a confirmat, de asemenea, că mediile puternic competitive pot fi considerate surse ale emoțiilor negative la locul de muncă. Chiar dacă nu am avut suficiente indicii despre cultura organizațională a companiilor implicate în studiu, pentru a ști în ce mod este realizat controlul sau în ce fel este perceput de către angajați, am presupus totuși că emoțiile negative au intensități diferite în cele patru companii evaluate.

Ce te sâcâie mai mult?

De câte ori ai întâlnit la job cerințe extreme sau aberante, comunicate distorsionat sau toxic, o încărcare mare a rolului tău, termene-limită imposibile sau vreo amenințare de pierdere a slujbei, fii sigur că acestea au însemnat tot atâtea prilejuri de pierdere a energiei emoționale, care în timp duc la epuizare. Când te întrebi, ca lider sau ca organizație, de ce lipsesc anumite comportamente flexibile, de ce puterea de concentrare e modestă sau de ce relațiile sunt ostile, o parte dintre răspunsuri le poţi găsi în felul în care angajații își gestionează emoțiile negative.

Soluțiile pentru gestionarea emoțiilor negative nu sunt la îndemâna amatorilor. Din nefericire, conducătorii de companii, managerii sau antreprenorii, merg deseori cu nesăbuință pe mâna amatorilor. Pe mâna celor ce știu să facă impresie, PR sau să stoarcă lacrimi de admirație. Pe mâna furnizorilor relativ euforici. Pe mâna furnizorilor de spectacol motivațional subțire, pe mâna vorbitorilor acreditați de mase, știut fiind faptul că mulțimea nu dorește niciodată să afle adevărul, ci doar ceva care să îi reconfirme confortul. Ca și consumatorii lor, acești furnizori sunt specializați în generalități.

Ce e de făcut?

Ca soluții posibile de gestionare a emoțiilor negative - soluții extrem de generale, de altfel, la nivel personal, recomand:

  • pentru a reuşi într-o dispută, vorbește 20% și ascultă 80 % – cei care ştiu vorbesc puțin;
  • pentru a domina o situație aprinsă, pune întrebări la nesfârșit;
  • pentru a răspunde adecvat unei situații dramatice, fă un pas înapoi pentru câteva momente și lasă un spaţiu necesar între cele întâmplate și cea mai bună idee sau acțiune pe care o vei lua;
  • discută cu cineva despre lucrurile care te irită sau te înving zilnic;
  • caută-ți un model și urmează-l;
  • identifică-ți o pasiune sau un proiect de viață care să se balanseze frumos cu ceea ce faci la job.

Putem admite că fiecare dintre noi are depozitul lui emoțional. Chiar și cel care nu face nimic trăiește o emoție sau e încărcat de emoție, pentru că nu știe niciodată când termină, iar tensiunea aceasta ascunde emoție și uzură. Avem emoții pentru toate situațiile: la BAC, la întâlnirea cu o fată frumoasă/băiat bun, la diverse examene, la interviul pentru un job mai bun, la administrarea unei recompense ori sancțiuni, la plecarea sau sosirea din vacanță, în management, în vânzări, în producție, în creație, în servicii etc.

 

Importantă rămâne gestionarea emoțiilor într-o formă sănătoasă pentru noi, astfel încât stresul sau combustia internă să aibă valori normale și să reducă riscul îmbolnăvirii pentru proprietarul de drept al depozitului de emoții.

Postat:

20 Ianuarie 2015

Postează un comentariu

Search form

Autor

 Când dansezi aici și acum, se numește dans contemporan? 
0723 518 379